tiistai 25. joulukuuta 2007

Vasemman kaistan valtaajat

Pukki toi TomTom ONE:n. Otin sen mukaan käydessäni vähän asioilla Helsingissä tänään, vaikka olisin osannut ajaa Lauttasaareen ja takaisin ilman navigaattoriakin. Matkalla selvisi pitkään mieltä askarruttanut vasemmalla kaistalla asujien mysteeri. Olen nimittäin pitkään ihmetellyt, että mistä niitä sikiää, jotka ajavat alinopeudella moottoritien vasenta kaistaa kilometritolkulla, vaikka oikea kaista on tyhjä. Sitten noista on ajettava itsekin sääntöjä rikkoen oikealta ohi, jos meinaa mitenkään ohi päästä. Navigaattorin ohjeitahan nuo idiootit orjallisesti tietenkin noudattavat. Laite huutaa koko ajan moottoritiellä ajaessa, että: "Pysy vasemmalla! Pysy vasemmalla!".
Tieliikenneasetuksen 2. luku 7§ ensimmäinen kappale kuuluu seuraavasti:
Moottoritiellä on ajoneuvoa kuljetettava eniten oikealla olevalla
vapaalla ajokaistalla.
Jos ajokaistat on opastusmerkein osoitettu tarkoitetuiksi kukin tietylle liikennesuunnalle, saa kuljettaja kuitenkin käyttää olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten
soveltuvaa ajokaistaa.

Voisinkin melkein ehdottaa navigaattoreihin parannusta, että ne osaisivat huutaa kiihdytyskaistalla: "Nyt jumalauta kaasua, että pääset helpommin sinne liikennevirtaan etkä häiritse muuta liikennettä! Säästät samalla polttoainettakin!" Sitäpaitsi em. asetuksen 5§:ssa käsketään sirtymään kiihdytyskaistalta moottoritielle muita tarpeettomasti estämättä - asia, joka on keskiverrolle suomalaisautoilijalle ylivoimainen suoritus.

Jaa tämä kirjoitus Facebookissa

sunnuntai 23. joulukuuta 2007

Suomettumisen loistoesimerkki

Olin jälleen yllättymättä, kun luin saman STT:n uutisen useamman eri median www-palvelusta. Iltalehti julkaisi uutisen sellaisenaan, ja Ilta-Sanomat konserninsa politiikan mukaisen filtterin läpi suodatettuna. Ero kahdessa alle lainatussa uutisessa on pieni, mutta merkittävä. Yleensä Ilta-Sanomat ei harjoita näin näkyvää itsesensuuria, mutta ehkäpä tänään on IS:llä ollut joku Helsingin Sanomien toimittaja lomatuuraajana, samaa konsernia kun ovat.




Kalevan versio uutisesta oli sanamuodoiltaan erilainen, ja sisälsi lisäksi oleellisen tiedon: Epäilty oli pidätettynä reilun vuorokauden, ja hänet on päästetty vapaaksi. Verkkouutisten versio oli yhtenevä Iltalehden kanssa. Samoin sanomalehti Karjalaisen sekä Aamulehden versiot. Kainuun Sanomat uutisoi paikallisena lehtenä asiasta kattavimmin. Taustalla oli uutisen mukaan se surullisen tavallinen tarina, eli nuori nainen päästää ulkomaalaisen miehen asunnolleen ja sitten tapahtuu mitä tapahtuu.

Suomen suurin sanomalehti, Helsingin Sanomat, ei katsonut koko uutista julkaisemisen arvoiseksi. Sen sijaan se uutisoi merkittävämmistä asioista, kuten esimerkiksi siitä, että suomalaiskodeissa on miljoona joulukuusta.

Jaa tämä kirjoitus Facebookissa

tiistai 4. joulukuuta 2007

Tietullit ja heti

Olen monta kertaa huvittunut lukiessani Helsingin Sanomien uutiskommentteja sen keskustelupalstoilta. Jos uutinen liippaa läheltäkin Helsingin tai pääkaupungin liikenneasioita, on heti välittömästi joku huutamassa tietulleja apuun aivan kun ne olisivat joku ihmelääke joka ratkaisee kaikki ongelmat. Eräs Ruoholahdessa työskentelevä kaveri sanoikin, että jos tietullien keruupiste olisi Länsiväylän länsipäässä ja hänen pitäisi maksaa tietulli tavallaan 50 metrin matkasta, vähenisivät hiilidioksipäästöt siksi kun se vituttaisi niin paljon, että uloshengitys voisi unohtua. Ajamista se ei silti poistaisi.

Ihmisen uloshengityksessä vapautuu noin yksi kilogramma hiilidioksidia vuorokaudessa. Ihmiskunnan uloshengityksen hiilidioksidipäästöt ovat siten yli 2,4 miljardia tonnia vuodessa. Meinasin ehdottaa, että kaikki hiilidioksidipäästöistä huolissaan olevat vihreät lopettaisivat uloshengityksen, mutta sitten älysin sen tosiasian, että mätänevästä viherpipertäjästä tulee paljon metaania, joka on paljon pahempi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi.

Takaisin liikenneteemaan. Yksi konkreettinen keino vähentää liikennettä Helsingin keskustassa olisi tehdä kehätiet sellaisiksi, että ne olisivat oikeasti nopeampi vaihtoehto. Tällä saataisiin läpiajoliikenne pois. Liikenne kun sattuu olemaan kuin sähkö tai vesi, että se menee sieltä läpi missä on pienin vastus. Myöskin keskustatunneli olisi loistava apu asiaan, mutta sekään ei kelpaa vihreille kuten ei mikään muukaan paitsi rajaton afrikkalaisten ja muslimien rahtaaminen maahan rikastuttamaan kulttuuria ja poistamaan työvoimapulaa.

Tänään uutisoitiin Oulussa tapahtuneesta 9 auton ketjukolarista. Nuohan ovat toki olleet helsinkiläisiä, koska helsinkiläisethän eivät osaa ajaa ja ovat luonnollisesti ainoita, jotka kolaroivat, ainakin jos kaiken maailman nettifoorumeihin on uskomista. Toisaalta pelastustoimen sivut kertoman mukaan tänään tätä kirjoitettaessa tieliikenneonnettomuuksia on ollut seuraavilla paikkakunnilla: Laukaa, Raahe, Orivesi, Kerava, Orimattila, Iisalmi, Jyväskylä, Nurmo, Oulu, Vihti, Alahärmä, Hämeenkyrö, Siilinjärvi, Hyvinkää, Hausjärvi, Orivesi, Yläne, Kuopio, Virrat, Renko ja Tampere. Ilmeisesti tuosta listasta sitten näkee, missä helsinkiläiset liikkuvat.

Helsinkiläiset autoilun vastustajat menevät näköjään jo äärimmäisyyksiin, sillä joku ilmeisesti vihreitä arvoja kannattava kansalainen oli ollut aktiivinen ja tuhonnut autoja Kruununhaassa. Ihmettelin taannoin sitä, että koska autoilunvastustajapropagandan mukaan Helsingissä on niin käsittämättömän loistava, upea ja toimivuudellaan suorastaan häikäisevä joukkoliikenne, ettei autoa tarvitse kerrassaan mihinkään, niin miksi ihmeessä AKE:n tilaston mukaan Helsingissä oli syyskuun lopussa rekisterissä 241 805 autoa? Ilmeisesti Helsingistä haluttaisiin tehdä Pjongjang. Siellä ei autoja juurikaan liiku ja elämä on muutenkin mukavaa; juuri sellaista millaiseksi viherstalinistit haluavat Helsingin tehdä. Onneksi edes kaupunginjohtajalla on pienoinen vihje (engl. clue), koska hän ymmärtää haluta lisää autoja keskustaan.

Erään melko tuoreen uutisen mukaan Helsingin seudun joukkoliikenteelle tulee 1,5 miljoonan lisälasku dieselpolttoaineen veronkorotuksesta. Kuten on jo havaittu, oli autoverouudistus pelkkää näpertelyä jolla ei ole oikeasti mitään vaikutusta paitsi ehkä juuri tällaisissa asioissa väärään suuntaan. Toivottavasti tuo kulujen nousu siirretään edes suoraan lippujen hintoihin, eikä sitä nyhdetä niiltä jotka eivät joukkoliikennettä edes käytä. Käsittääkseni verouudistuksen tavoite oli siirtää verotuksen painoa kulutukseen. Joukkoliikennelippuja subventoidaan jo nyt ainakin puolet, ja se tehdään tietenkin maan tapaan yksityisautoilijoiden taskusta.

Jaa tämä kirjoitus Facebookissa