tag:blogger.com,1999:blog-4463564411913835068.post7670224046393352456..comments2023-06-02T14:23:06.662+03:00Comments on Mulukku: Muovipusseja ja kaupunkibussejaMulukkuhttp://www.blogger.com/profile/09805018554163924361noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-4463564411913835068.post-21143620162540488512009-02-27T10:22:00.000+02:002009-02-27T10:22:00.000+02:00Tavallisten muovipussien pienempi hiilijalanjälki ...Tavallisten muovipussien pienempi hiilijalanjälki (vai mikä se nyt on) on lukemani mukaan perusteltu sillä, että ne pussit mitä Suomessa myydään, ovat riittävän vankkatekoisia käytettäväksi moneen kertaan. Kertakäyttöskenaariossa asia muuttuu.<BR/><BR/>Itse käytän myös kangaskasseja, kun muistan ne ottaa kotoa mukaan, muutoin ostan muovi- tai paperikassin. Paperikasseja ostan siksi, että ne ovat käteviä jätepaperin kantovälineitä. Biohajoavia pusseja ostan myös, koska olen laiska enkä jaksa kantaa biojätteitä ämpärissä roskikseen.Nikkehttps://www.blogger.com/profile/09312607914702929228noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4463564411913835068.post-19942268400159060282009-02-01T12:55:00.000+02:002009-02-01T12:55:00.000+02:00Kiitos hyvista laskelmista. Voisihan ne saattaa ek...Kiitos hyvista laskelmista. Voisihan ne saattaa ekovaen tietoonkin. <BR/><BR/>Jos asiaa katsotaan kasvihuonepaastojen kannalta, tulisi asiaa katsoa myos niin, etta huomioidaan ne typen oksidipaastot ja hiukkaset myos joita dieselbussit tuottavat. <BR/><BR/>Typen oksideista osa kasittaakseni muuttuu typpioksiduuliksi, mika on erittain vahva kh-kaasu. Lisaksi mustat hiukkaset joita pahimmin tuottavat dieselautot, on myos laskettu nykyaan merkittaviksi ilmastoa lammittaviksi tekijoiksi. Juuri ne ovat jaan paalle sataessaan paasyy napajaatikoiden sulamiseen. Nykyaikaiset dieselautot tuottavat nimenomaan nanohiukkasia, jotka ovat saatanallinen terveyshaitta, kun menevat suoraan keuhkoista verenkiertoon, ja nanokokoisina voivat tuulen mukana leijailla ilmastossa pitkaankin, lopulta jaatikoille laskeutuen. <BR/><BR/>Eli siis uudenakaiset dieselajoneuvot ovat aika lailla mainettaan pahempia. Toisaalta bussijoukkoliikenetta voisi hyvin konvertoida maakaasulle tai biokaasulle. Sitahan voisi tuottaa vaikka stadissa kaupunkilaisten viemareihin huuhtomasta paskasta. Nain tehdaan muunmuassa Ruotsissa. Nama eivat tuota kaytannossa mitaan paastoja kuin hiilidioksidia. Biokaasulla ei sitakaan.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4463564411913835068.post-46804387534200422162009-01-31T21:45:00.000+02:002009-01-31T21:45:00.000+02:00Kyllä, lämmöllä muistelen ympäristötekniikan luent...Kyllä, lämmöllä muistelen ympäristötekniikan luentoa jossa murskattiin monen vihreän hippitytön unelma täydellisestä joukkoliikenteestä Suomessa toteamalla, että liikenteen päästöt tulee laskea HENKILÖkilometriä eikä kilometriä kohden...Korhonenhttps://www.blogger.com/profile/14548145574903861369noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4463564411913835068.post-36519715129781333532009-01-31T19:11:00.000+02:002009-01-31T19:11:00.000+02:00Olen töissä Kaisaniemessä bussien päätepysäkkien v...Olen töissä Kaisaniemessä bussien päätepysäkkien vieressä ja lähden matkaan melkein päätepysäkiltä. Lisäksi linja-auto kulkee mahdollisimman suoraan pysäkiltäni Lahden moottoritielle ja siitä suorinta reittiä kansallisteatterin eteen. Omalla autolla ei saisi ajettua suorempaan ja vielä joutuisi maksamaan 200-300 euroa kuussa parkkipaikasta jossain Kaisaniemen parkkihallissa.<BR/><BR/>Olen kuitenkin poikkeus jolle tämä sopii, eikä minulla ole tarvetta vaihdoille. Tietysti autoja saisi kulkea tiheämmin kuin 20 minuutin välein että ei olisi tarvetta todeta pysäkille saapuessani että "tuossa se taas meni"..<BR/><BR/>Siitä huolimatta normaaleina matkustusaikoinani bussissa on 2-4 matkustajaa. Aamun ja illan ruuhka-aikoinakin (tarkoituksella välttelen niitä aikoja) autosta yleensä aina löytää istumapaikan.<BR/><BR/>Keskiarvomatkustajamäärä 12-13 kpl ei kanssani yleensä toteudu vaan olen reilusti sen alle ja matkoillani henkilökohtainen CO2 päästöjen määrä ylittää roimasti edes vanhan henkilöauton pöhinät.<BR/><BR/>Matemaattisesti Mulukku on kuitenkin oikeassa ja matkusteluni parantaa kaikkien bussimatkaajien CO2 tilastoja joillakin miljoonasosilla...<BR/><BR/>Jos firma olisi vanhassa paikassaan, ajelisin sinne todennäköisesti omalla autollani, koska yli tunnin matka-aika yhteen suuntaan on aivan liikaa. (Ei toki vielä verottajan mielestä, mutta se on toinen tarina se...)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4463564411913835068.post-54953003243001301082009-01-31T12:07:00.000+02:002009-01-31T12:07:00.000+02:00Ihailtavaa vaivannäköä kaiken tämän laskemiseen.Ku...Ihailtavaa vaivannäköä kaiken tämän laskemiseen.<BR/><BR/>Kuitenkin laskelmasi hieman ontuu. Lasket bussien käyttöasteesta ja kulutuksesta keskiarvot, mutta autojen päästöjen kohdalla laskelmassa on mukana vain uudet autot ja päälle vielä oletus matkustajamääristä, joka ei pidä paikkaansa. Ihan kiva että toteat molemmat asiat itsekin, mutta mitä järkeä näistä lähtökohdista on edes laskea mitään?<BR/><BR/>Se on toki totta, että kimppakyyti on ihan fiksu matkustusmuoto, voihan se tulla joukkoliikennettä halvemmaksikin. Muilta osin jää vähän epäselväksi, mitä "perspektiiviä" tässä oikein väität antavasi? Yksityisautoiluahan voi nyt puolustella monin perustein, mutta ei nyt sentään sen ympäristöystävällisyydellä.<BR/><BR/>Paras vaihtoehtohan on kuitenkin se, että ne autossa teoreettisesti istuvat kolme ihmistä, puhumattakaan kolmessa autossa istuvasta kolmesta ihmisistä, kulkisivat kaikki bussilla. Kas, samalla bussin käyttöaste nousee ja sen CO2-päästöt per naama laskevat. Halleluja!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4463564411913835068.post-15727717918217659392009-01-30T01:14:00.000+02:002009-01-30T01:14:00.000+02:00Tuossa voisi vielä ottaa huomioon, että yksityisau...Tuossa voisi vielä ottaa huomioon, että yksityisautoilija ajaa aina suorinta tietä määränpäähän, kun taas bussimatkustaja joutuu usein käyttämään kiertotietä esimerkiksi käyden Helsingin keskustassa vaihtamassa bussia.Anonymousnoreply@blogger.com