Jouduin - tai oikeastaan pääsin - aamulla puhallusratsiaan ja puhalsin tietenkin nollan. Annoinkin konstaapelille välitöntä palautetta, että mielestäni on todella hieno asia kun teette puhallutusta, sillä rattijuoppo on liikenteen kenties viheliäisin otus. Siitä onkin ainakin 15 vuotta, kun minut on viimeksi pysäytetty puhaltamisen takia. Pidän sitä erittäin vähäisenä, koska ajan kuitenkin liki 30000 kilometriä vuodessa ja siitä yli puolet Kehä III:n sisäpuolisella alueella. Edellisen kerran olin puhaltanut vuonna 2002, kun eräs vanha pappa ajoi kylkeeni, ja sekin tapahtui Pohjois-Karjalassa. Kolaritilanteessahan poliisi aina puhalluttaa molemmat osapuolet. Puhalsimme silloin molemmat nollan.
Terveisiä siis poliisille, kun tätäkin blogia näytte seuraavan. Jatkakaa vain puhallutuksia samaan malliin, tai mieluusti lisätkää niitä määrärahojenne puitteissa. Puhallutuksessa onkin jotain järkeä ja se on reilua toisin kuin rahastusmielessä hämysti vihreässä pakussa kameran kanssa kyttääminen, josko joku ajaisi moottoritiellä muutaman kilometrin ylinopeutta. Ymmärrän tosin sen, että tehän vain teette työtänne siten kuin on käsketty.
Puhallusratsian yhteydessä on myös näppärä napsia liikenteestä tarkempaan tarkastukseen muuten epäilyttävät tapaukset, kuten kaiken maailman romut, jotka ovat katsastamattomia ja verotkin maksamatta. Rahojahan niiden kuskeilta ei toki valtio saa, mutta saadaanpa pois liikenteestä vaarantamasta muita.
torstai 5. helmikuuta 2009
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
4 kommenttia:
Ensi viikolla 9.-13.2.2009 vietetään EU:n uusiutuvan energian viikkoa. Koska aihe on sydäntä lähellä, postaan siitä ensi viikolla lastun pari ja haastan sinut mukaan talkoisiin!
Haha, uusiutuvan energian viikko, ei hemmetti kuka noita keksii!
Olen vahvasti samaa mieltä edellisen mielipuolen kanssa - puhallusratsioita soisi olevan. Nykyisellään paljon ajava tapaa nopeusvalvontaa harva se päivä mutta puhaltamaan ei pääse ihan joka vuosi.
Kumminkin ainakin tilastojen nojalla hankaluuksia aiheuttavat ovat mitä suurimmaksi osaksi rattijuoppoja. Raha puhuu, ylinopeudesta saa normaalisti rahat pois heti kun taas rattijuoppo pitää ensin tuomita käräjillä ja senkin jälkeen sosiaaliviranomainen maksaa yleensä hänen sakkonsa.
Olisin todennäköisesti säästänyt varsin huomattavan summan jos ajaisin aina kapakasta kotiin omalla autolla pirssin sijaan - siitä huolimatta että laskisin jääneeni kiinni kerran ja vaikka leipä on kiinni ajo-oikeudessa.
Juu, totta turiset.
Tunnustan syyllistyneeni 11 vuotta sitten liikennerikoksista ehkä törkeimpään, eli ylikuormaan.
Oli jarruttomassa kevytperäkärryssä sepeliä hiukka reilu tonni; akselipaino arviolta 1200kg (aisapaino 70 kg). Vetoautolle määritetty 600kg sallittua akselipainoa jarruttomalle kärrylle. Kärry itse tehty, jykevää tekoa ja kesti kuorman leikiten - toki laitoin 3,2 bar paineita renkaisiin. Ajoin lastin hissuksiin kesäiltana kuopalta tontille (10 km sivuteitä).
Jos olisin matkalla narahtanut, niin sakot olisi olleet käsittääkseni megalomaaniset. Rattijuopoudesta tai törkeästä pahoinpitelystä olisi päässyt uskoakseni rahallisesti vähemmällä.
Teolle vetää vertoja vain toinen vielä kaameampi, eli ajaa löpöllä tai moottoripolttoöljyllä dieselin sijasta. Se on kaiketi tappoon lähinnä rinnastettavissa.
Lähetä kommentti