maanantai 19. marraskuuta 2007

Liikennepropagandan valheet murtuvat

Kirjoitin syyskuussa liikennepropagandasta, kuinka meille jatkuvasti syötetään mediassa, että liikennekuri höltyy ja ylinopeudet, rattijuopumukset sekä onnettomuudet lisääntyvät. Tänään Helsingin Sanomissa oli artikkeli, jossa kerrottiin sisäasiainministeriön poliisiosaston, liikkuva poliisin, Helsingin Yliopiston oikeuslääketieteen laitoksen sekä Kansanterveyslaitoksen tutkimuksesta, jonka mukaan Rattijuoppojen määrässä ei olekaan juuri muutosta. Kaivoin aiemmin kirjoittamassani artikkelissa siteeraamani Iltalehden jutun esiin ja luin sieltä seuraavaa:
Rattijuopumusten määrä räjähtää käsiin, jos ei nopeasti tehdä radikaaleja toimia, sanoo komisario Jyrki Haapala.

Suomen liikenneturvallisuus voi tällä hetkellä huonommin kuin koskaan. Rattijuopumukset ja törkeät liikenneturvallisuuden vaarantamiset lisääntyvät hurjaa tahtia.

Osoitinkin jo tuolloin syyskuussa onnettomuusluvuilla, ettei liikenneturvallisuus suinkaan ole huonontunut, vaan se on parantunut valtavasti vuosien saatossa. Nyt aidosti yllätyin siitä, ettei todellisuudessa myöskään rattijuoppojen määrä ole lisääntynyt. Ilmeisesti lisääntynyt on vain asiasta uutisointi.

Poliitikkojen olisi ilmeisen nopeasti ryhdyttävä toimiin promillerajan laskemiseksi, että rattijuoppojen määrä saataisiin nousuun. Jos promilleraja olisi esimerkiksi tasan 0, saataisiin jokaisesta alle puolen promillen maistissa ajavasta kiinni jääneestä tilastoihin yksi rattijuoppo lisää. Onhan se aika häpeällistä, että poliisin lehdelle antamat lausunnot osoittautuvat noin vääriksi ja propaganda paljastuu valheeksi.

Korostan kuitenkin, etten itse hyväksy pienessäkään maistissa ajamista, mutta en myöskään siedä valheellista propagandaa. Seuraavaksi jään odottamaan tutkimusta, joka osoittaa ettei lievä ylinopeus aiheutakaan massoittain onnettomuuksia, kuten propaganda väittää.

Jaa tämä kirjoitus Facebookissa

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

"Seuraavaksi jään odottamaan tutkimusta, joka osoittaa ettei lievä ylinopeus aiheutakaan massoittain onnettomuuksia, kuten propaganda väittää."

Miten määrittelet käsitteet "massoittain onnettomuuksia" ja "lievä ylinopeus"? Tuon kaltainen väitehän on aina jälkikäteen helppo todistaa oikeaksi, kun et esitä konkreettisia lukuja. Hyväksyt kuitenkin varmaan ylinopeuden ja onnettomuusriskin kasvun välisen suhteen?

Suomessa rajoitukset ovat sillä tasolla, missä päättäjät katsovat hyötyjen olevan suurimmillaan suhteessa haittoihin. Siis yleisrajoitukset. Pienemmän mittakaavan alueella nopeusrajoituksista päätetään tapauskohtaisesti. Jos 80 km/h -pätkällä tapahtuu paljon kuolonkolareita -> rajoitus tasolle 60. Rajoituksia säädettäessähän otetaan huomioon se fakta, että ihmisten täytyy aina saada rikkoa niitä. Eli jos kaupunkialueella on 40-rajoitus, useimmat ajavat ainakin 45:ttä. Eikä tuollaisista alle 10 prosentin ylinopeuksista edes sakoteta juuri koskaan.

Mutta ei siitä enempää, hyvä blogi aiempien kirjoitusten osilta.