perjantai 23. tammikuuta 2009

Liikennekuolemat vähenivät taas

Tilastokeskus julkaisi eilen tiedotteen, jonka mukaan ennakkotietojen mukaan Suomessa kuoli liikenteessä 343 henkilöä vuonna 2008. Se on n. 10% vähemmän kuin edellisvuonna, josta lehdet hehkuttivatkin. Todellisuudessa kuitenkin absoluuttinen luku oli kuitenkin suurempi kuin vuonna 2006, ja jotkut ehättivät jo sitä faktaa julistamaankin. Kuitenkin suhteutettuna automäärään kuolemaan johtaneita onnettomuuksia oli vähemmän kuin koskaan ja suhteutettuna ajosuoritteeseen oli onnettomuuksia saman verran kuin aallonpohjavuonna 2006.

Joku yritti myös selittää, että ajosuorite väheni vuodesta 2007 vuoteen 2008, että onnettomuuksien määrän vähentyminen johtuisi siitä. Se ei voi pitää täysin paikkaansa, sillä Tiehallinnon mukaan henkilö- ja pakettiautoliikenne väheni vain 0,1% ja raskas liikenne 0,3%. Koska liikennesuoritteita vuodelta 2008 ei ole vielä Tiehallinnon tilastosivulta saatavissa, on taulukossa vuoden 2008 liikennesuorite laskettu 2007 suoritteesta noita prosenttivähenemiä soveltaen. Automäärä on vuoden 2008 osalta syyskuun lopusta, sillä Ajoneuvohallintokeskuksen sivuilta ei ole vielä saatavissa 31.12. lukemaa.

Lukemista näemme, että vuodesta 1975 vuoteen 2008 liikennekuolemat ovat vähentyneet absoluuttisesti 62,3%, automäärään suhteutettuna 82,8% ja ajosuoritteeseen suhteutettuna peräti 86,1%. Viimeisen 10 vuoden aikanakin vähenemät ovat 14.3%, 35,5% ja 28,1%. Nämä faktat on hyvä pitää mielessä aina jos joku yrittää syöttää propagandaa, että liikenneturvallisuus olisi heikkenemään päin.

Mielenkiintoiseksi asian muuten tekee se, että vuonna 2004 kameravalvottuja teitä oli 800km, 2005 900km, 2006 2300km ja 2007 yli 2800km. Koska kameravalvonnan on luvattu olevan avain onneen ja nollavisioon, voidaankin kysyä miksi noin suuri kameramäärän kasvatus ei olekaan vähentänyt kuolemia radikaalisti, ja kuinka on mahdollista, että vuodesta 2006 vuoteen 2007 liikennekuolemat lisääntyivät peräti 43:lla, vaikka kameroita asennettiin enemmän kuin koskaan?

vuosiautojaajokm*106kuolleetper 105 autoaper 109 km
197511399672437091079.837.3
198013928272676055139.620.6
198517466153115054131.017.4
198618289493235061233.518.9
198719197193425058130.317.0
198820341663651065332.117.9
198921805323871073433.719.0
199022330593975064929.116.3
199122180673917063228.516.1
199222305164235060126.914.2
199321560094183048422.411.6
199421509504175048022.311.5
199521812394217044120.210.5
199622292224252040418.19.5
199722423184353043819.510.1
199823289904480040017.28.9
199924033274601043117.99.4
200024658224671039616.18.5
200124991544765043317.39.1
200225399534875041516.38.5
200326269994979537914.47.6
200427271605089037513.87.4
200528189655167537913.47.3
200629064155215033611.66.4
200729691265325037912.87.1
200831035225319034311.16.4

Jaa tämä kirjoitus Facebookissa

2 kommenttia:

Ixu kirjoitti...

Olit jättänyt blogiini kommenttia, joten tulin vastavierailulle.

Vastasin omani kommentteihin sinulle näin:
"Lapset tasan tietää että seiniin tai muuallekaan ei saa piirtää, vain paperiin. Ollaan kielletty ja toisinaan takavarikoitu kynätkin. Mutta jotenkin "tilaisuus" tekee varkaan. En todellakaan pelkää lasten identiteetin puolesta jos niitä kiellän ja komennan. Luulen vähän että tähän on osasyynä appivanhemmat, jotka suunnilleen ovat silittäneet päätä että tuolleen sitten keksit tehdä kun olivat piirrelleet seiniin.

Nyt tytöt olivat mukana remontissa ja näkivät kuinka pitkällinen prosessi se oli. Sanoinkin tytöille että jos seiniin ilmaantuu enää yhtään uutta piirrosta, niin saavat itse maalata uuden kerran ja samalla heidän huoneensa pelkistyy silkkaan patjaan lattialla siihen asti kunnes huone on taas kuten kuuluukin."

Anonyymi kirjoitti...

Kuolleisuuden tarkastelussa on "pieniä" puutteita. Jos halutaan selvittää, miten kuolleisuus on kehittynut per ajettu kilometri tai per ajoneuvo, niin pitäisi kuolleiden määrätkin olla henkilöautoissa (kuljettaja/matkustaja) tai ainakin henkilöautojen aiheuttamia. Nythän tuolla vanhempien vuosikertojen kuolemissa on mukana enemmän kuolleita mopoilijoita ja moottoripyöräilijöitä, kuin autoja. Lisäksi moninkertainen määrä jalankulkijoita ja moottoripyöräilijöitä verrattuna nykyisiin lukemiin. Henkilöautojen kuljettajia kuoli 70-luvulla suunnilleen samanverran kuin nykyisin - matkustajia semmonen 100 enemmän kuin nykyisin. Eli nyt tuolla vertailussa on suurin osa muita tienkäyttäjiä uhreina.