Eilinen Ilta-Sanomat raportoi kameratolpista ja niiden lisääntymisestä. Valitettavasti kyseistä juttua ei ole kuin Ilta-Sanomien 2.2.2008 paperiversiossa ja sen maksullisessa näköislehdessä. Jutun mukaan kameravalvottuja teitä on jo 2800 kilometriä ja vuonna 2007 kameroita lisättiin enemmän kuin koskaan, peräti 500 tiekilometrille.
Liikenneturvan ennakkotietojen mukaan Suomen tieliikenteessä kuoli 377 henkilöä vuonna 2007. Se on 41 henkeä enemmän kuin vuonna 2006, jolloin oli ennätyksellisen vähän liikennekuolemia: 336 henkeä. Helsingin Sanomat uutisoikin, että tieliikenteessä kuoli lähes 50 henkeä enemmän kuin 2006. Jännää, että 41 onkin tässä tapauksessa "lähes 50". Jutussa kerrotaan myös, että 2006 oli vähiten liikennekuolemia sitten vuoden 1945. Ei tarvitse olla kovinkaan fiksu, että ymmärtää mikä ero on vuoden 1945 ja 2006 automäärällä ja liikennesuoritteella. Epäilemättä suhteutettuna automäärään, ajosuoritteeseen tai väkilukuun olisivat 1945 lukemat huimasti synkemmät kuin nykypäivänä.
2007 siis liikenteessä kuoli alustavien tietojen mukaan 377 henkeä. Aiemmasta tilastojen kaivelustani on havaittavissa, ettei vuosi 2007 ollut mitenkään huono verrattuna muihin. 2006 oli vuosi, jolloin oli harvinaisen vähän liikennekuolemia. Vuoden 1970 jälkeen on vuotta 2007 vähemmän ollut liikennekuolemia ainoastaan 2004 (375) ja 2006 (336). Joka ainoana muuna vuotena vuodesta 1970 lähtien, on kuollut enemmän kuin vuonna 2007. Kuinka tämä on selitettävissä? Eikö kameratolppien pitänyt automaattisesti vähentää liikennekuolemia dramaattisesti? Miten on selitettävissä, että vuotena, jolloin kameratolppia lisättiin enemmän kuin koskaan, liikennekuolemien määrä nousi?
HS kirjoitti myös, että nokkakolarit lisääntyivät kolmanneksella ja niitä oli 2007 peräti 171. Missään ei ole tilastoitu sitä, kuinka moni nokkakolareista oli itsemurha. Suomessa tekee itsemurhan tilastoidusti yli 800 henkilöä joka vuosi. Rekan keulaan suoralla tiellä hyvissä keliolosuhteissa ajanut voi hyvinkin olla myös itsemurhaaja, joskin asia on hyvin vaikeasti toteennäytettävissä. Mikäli oletetaan, että puolet nokkakolareista (n. 85) olisi ollut itsemurhia ja mikäli he olisivat valinneet toisen toteutustavan ratkaisulleen, olisi varsinaisten tieliikennekuolemien määrä vielä alempi kuin ennätysvuonna 2006.
Kameratolppien pystyttäjätkin tietävät, että autonavigaattoreihin saa helposti netistä kameroiden koordinaattitiedot, joten navigaattori osaa varoittaa kameroista. Lokakuussa uutisoitiin, että liikenneministeriö haluaisi kieltää navigaattorit. Asiaa perusteltiin ensin liikenneturvallisuudella, joka voi häiriintyä laitteen naputtelusta ajossa. Todellisuudessahan tässä oli taustalla kuitenkin nopeuskameroiden välttämisen estäminen. Ministeriö tosin joutui älämölön noustua perumaan sanojaan siten, etteivät he muka olisi kieltoa koskaan ajatelleetkaan. Tyhmimmät saattoivat jopa uskoakin tähän.
Että navigaattorit saataisiin oikein paheksuttavaksi asiaksi, kaivoi Ilta-Sanomat vielä tammikuussa jostain lähes surkuhupaisan jutun, miten Britanniassa pedofiilit piilottavat lapsipornoa autonavigaattoreihin. Tokihan sinne voi tallentaa mitä tahansa tiedostoja, joten miksei myös lapsipornoa. Kas kummaa, kun ei ole uutisoitu sellaisiakin järkyttäviä uutisia, että lapsipornoa voi tallentaa myös kiintolevyille, CD:lle, DVD:lle, USB-muistitikkuihin, muistikortteihin, MP3-soittimiin ja jopa paperille! Koskahan joku naispoliitikko alkaa ehdottaa kieltoa kaikille laitteille, joihin voi tallentaa dataa, koska niihin voi tallentaa lapsipornoa? Aikaisemmin natsismi sekä Hitler olivat äärimmäisen pahuuden tiivistymä, mutta lapsiporno ja pedofilia alkavat etenkin mediassa syrjäyttää niitä. Kohta Godwinin lakiin on varmaan lisättävä pedofiilikorollaari, kunhan sen kortin heittäminen alkaa kunnolla yleistyä nettikeskusteluissa.
sunnuntai 3. helmikuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti