tiistai 27. toukokuuta 2008

Propagandalaskelma á la Iltalehti

Iltalehdessä oli tällainen laskelma, jossa pelotellaan miten kalliiksi henkilöautoilu tulee. Taustalla on tietenkin ilmastonmuutoshysteria sekä sosiaalidemokraattinen kauhistelu siitä, kun persaukiset eriarvoistuvat, kun heillä ei ole varaa ajaa autolla.


Iltalehden väitteiden mukaan kuvitteellinen Kuopion reissu Helsingistä tekee siis 450 euroa. Laskelma perustuu osittain Autoliiton laskelmaan, jossa uuden perusauton käyttökustannukset ovat 43 senttiä kilometriltä, kun auto on ostettu velkarahalla. Kuitenkin tuo hinta sisältää polttoaineet, mutta Iltalehden laskelmaan bensat on vielä pantu päälle, että henkilöautosta saataisiin kallein vaihtoehto.

Lasketaanpa sitten todelliset käytännön kulut. Käytän esimerkkinä omaa autoani, koska siitä minulla on faktatietoa todellisista kustannuksista, ja keskivertosuomalainen autoilee kuten minäkin, eli noin 10 vuotta vanhalla autolla eikä suinkaan uudella velaksi ostetulla.

Auton kulut muodostuvat kiinteistä kustannuksista sekä muuttuvista kustannuksista eli polttoaineesta. Kiinteät kustannukset ovat olemassa ja samat, tehtiinpä tuo kuvitteellinen Kuopion reissu tai ei. Siispä tuollaiselta ylimääräiseltä reissulta on oikeasti laskettava pelkät polttoaineet, koska esimerkiksi ajoneuvovero sekä vakuutusmaksu on täsmälleen sama, käytiinpä Kuopiossa tai ei. Oma autoni vie dieseliä keskimäärin 6.7 litraa sadalla, joten viimevuotisella hinnalla kulut olisivat olleet noin 51 euroa. Nyt diesel maksaa noin 1,35 euroa litralta, joten kulut olisivat noin 69 euroa. Mikähän se oli se halvin kulkupeli?

No, tuohan ei tietenkään kelpaa kaikille, koska moni on sitä mieltä että kuitenkin kulut on jyvitettävä koko vuoden ajoille. Siispä on tehtävä toinen laskelma oman autoni kohdalta vuodelta 2007, jonka kulut ovat tiedossa. Ajoin noin 28000 kilometriä. En laittanut uutenavuotena kilometrejä ylös, joten en tiedä täysin eksaktia kilometrilukemaa. Polttoainetta tankkasin 40 kertaa, yhteensä 1824,8 litraa ja se maksoi 1811,25 euroa, joka tekee polttoaineen osaksi vajaat 6,5 senttiä kilometrille. Dieselin keskihinta oli siis melko tarkalleen euron. Ajoneuvoverot olivat 600 euroa, vakuutukset noin 800 euroa ja koska kyseessä on vanha Toyota, meni huoltoihin vain n. 150 euroa. Lisäksi meni lasinpesunestettä yms. oheissälää, joten kulut olivat siis yhteensä karkeasti 3400 euroa. Nettiauto.com:n hintoja seuraamalla pystyn arvioimaan, että autoni arvo on laskenut noin 4000 euroa vuosina 2006-2007, eli 2000 euroa vuodessa. Kulut ja arvonalennus siis vuodelle 2007 olisi 5400 euroa, joka tekee 28000 kilometrille jyvitettynä noin 19,3 senttiä kilometriltä. Tuolla arvolla laskettuna em. kuvitteellinen Kuopion reissu maksaisi 147 euroa.

Mikäli dieselin hinta nousisi (tai olisi noussut jo vuoden alusta) kahteen euroon, nousisivat tankkauskulut tuplaksi, eli 3600 euroon. Jos muut edellä mainitut kulut vastaisivat tänä vuonna viime vuotta, nousisivat kokonaiskulut siis 7200 euroon. Vaihdoin vuodenvaihteessa vakuutusyhtiötä, joten vakuutusmaksuni on tänä vuonna 200 euroa vähemmän, joten voidaan ajatella että kahden euron litrahinnalla kulut olisivat tänä vuonna pyöreät 7000 euroa. Se tekisi 28000 ajokilometrillä hinnaksi 25 senttiä per kilometri. Sillä hinnalla kuvitteellinen Kuopion reissu maksaisi 2 euron litrahinnalla siis edelleenkin vain 190 euroa.

Iltalehden propaganda ei ollut sentään niin paksua kuin surkuhupaisan YTV:n propagandalaskurin, jonka mukaan se kun käyn töissä yksityisautolla, maksaa vuodessa yli 10000 euroa. Noin huono vitsi ei oikeastaan enää edes naurata.

Propaganda ei siis mene läpi, kun laskee ihan itse oikeilla numeroilla. Aion siis jatkossakin ajaa yksityisautolla kuten tähänkin saakka, vaikka se polttoaine maksaisi sen kaksi euroa litralta. Vaihdan sitten joukkoliikenteeseen kunhan se on oikeasti halvempaa ja ennen kaikkea kunhan se alkaa vastata tarpeitani. Yksityisautoilussa on tietenkin vielä se lisäilo, että se v*tuttaa viherhysteerikkoa aivan silmittömästi.

Jaa tämä kirjoitus Facebookissa

6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Todella asiallista tekstiä. Itse tulen ajamaan omalla autollani kanssa niin kauan kuin rahaa riittää.

Anonyymi kirjoitti...

Itsekin olen näitä julkisuudessa
esiintyneitä laskelmia hämmästellyt jo ennen nykyistä ilmastohysteriaa, kun niiden mukaan minulla ei pitäisi olla varaa käydä edes töissä omalla autolla. On tuo silti tähän asti onnistunut ja autonkin olen kerran kymmeneen vuoteen pystynyt vaihtamaan uuteen, käteisellä.

Habahoo kirjoitti...

Ja näissä laskuissa ei koskaan sanota paljonko valtio saa lisätuloja hinnannousun myötä. Niilläkin rahoilla on sitten humanistien kiva halata maailmaa oikein kovaa.

Keimo kirjoitti...

Aivan loistava blogi Mulukku! Aivan huipputasoa sanoisinko ja sanonkin.

Ja itse aiheeseen eli "mukava" nähdä, että yksityisautovastaisuuspropaganda voi hyvin ja kansan harhauttaminen on voimissaan ilman sen suurempaa vastuuta. Silti uskon useampien ihmisten järkeen ja he näkevät ennemmin tai myöhemmin tuon viherpunasumun läpi.

Vitutus Maximus kirjoitti...

Heh. Parantakoon hipit maailmaa ja halailkoon puita niin paljon kuin haluavat, mutta autoiluuni heidän kitinöillään ei ole mitään vaikutusta nyt, eikä tulevaisuudessakaan.

Pääkaupunkiseudun "loistavien" julkisten yhteyksien käyttö ei vain meikäläiselle sovi, jos aion edes hetken aikaa päivittäin viettää perheeni kanssa. Puhumattakaan kesämökkireissuista - niistä nyt vain ei suoraan sanottuna tulisi yhtään mitään, jos nekin pitäisi jollain bussilla suorittaa. Persaukiselle ja perheettömälle varmaankin jollain kierrätyspolkupyörällä sotkeminen sopiikin, mutta minulle ei.

Mulukku kirjoitti...

Vitutusmaximus, tunnut olevan täsmälleen samalla taajuudella kanssani.