Helsingin kaupunki pitää yllä monenmoisia ympäristötilastoja osoitteessa www.helsinginymparistotilasto.fi. Sieltä löytyy esimerkiksi tilastot liikennemääristä sekä liikenteen päästöistä. Tässäpä poimittu taulukko Helsinginniemen eli käytännöllisesti katsottuna ydinkeskustan liikennemääristä 1971-2008. Niemen rajan laskentapisteet ovat Lauttasaaren silta, Lapinlahden silta, Merikannontie, Mechelininkatu, Runeberginkatu, Töölönkatu, Mannerheimintie, Pitkäsilta sekä Hakaniemen silta.
1971 | 235400 |
1975 | 237599 |
1980 | 234146 |
1985 | 262094 |
1990 | 272787 |
1995 | 256572 |
2000 | 262031 |
2001 | 262260 |
2002 | 254927 |
2003 | 254704 |
2004 | 255416 |
2005 | 251723 |
2006 | 253392 |
2007 | 251451 |
2008 | 243129 |
Taulukosta näkyy selkeästi, että liikenne ydinkeskustaan ei todellisuudessa ole juurikaan muuttunut viimeisimpien 37 vuoden aikana. Vuoden 1971 ja 2008 välinen ero on vain hieman yli kolme prosenttia. Huippuvuodesta 1990 liikennemäärä on vähentynyt hitaasti mutta varmasti. Tarkastelin seuraavaksi liikenteen päästöjä huippuvuoden 1990 sekä vuoden 2008 välillä:
SO2 (ton/v) | NOx (ton/v) | CO (ton/v) | Hiukkaset (ton/v) | CO2 (1000 ton/v) | VOC (ton/v) | |
---|---|---|---|---|---|---|
1990 | 264 | 5649 | 26261 | 418 | 564 | 3191 |
2008 | 3 | 2149 | 8092 | 117 | 541 | 1017 |
Päästöt ovat siis vähentyneet huimasti, koska autot ovat kehittyneet. Vaaralliset typen oksidit yli 60% ja rikkidioksidin määrä lähes 99%. Huomaa, että päästölukemat ovat koko Helsingin, eivät pelkän ydinkeskustan lukemat.
Ensi kerralla kun vaaditte tietulleja, tai oikeammin tienkäyttömaksua tai muuta ylimääräistä raippaveroa autoilijoille, niin yrittäkää jo viimeinkin keksiä joku validi peruste. Ydinkeskustan liikenteen ja sitä myötä saasteiden lisääntyminen ei todellakaan mene enää läpi. Tai sitten tunnustakaa edes itsellenne, että kateushan se siellä taustalla todellisuudessa jyllää.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti