maanantai 29. joulukuuta 2008

Ne helsinkiläiset ei osaa ajaa - Osa 2

HS uutisoi, että Seinäjoella kolaroidaan suhteessa eniten sekä tietokulmassa vielä, että turvallisinta on Uudellamaalla. Keskustelupalstallehan hyökkäsi tietenkin taas maakuntien tietäjiä, jotka eivät kyenneet sulattamaan etenkään jälkimmäistä, sillä onhan yleinen käsitys, että uudellamaalla kolaroidaan valtavasti enemmän kuin muualla, ja "hesalaiset" (lue: kaikki uusmaalaiset) eivät osaa ajaa.

Olen kirjoittanutkin jo aikaisemmin aiheesta, ja joku kommentoikin, että edellisessä artikkelissani oli verrattu kolarimääriä vain automääriin. Samoin oli syytetty keskustelupalstalla HS:n uutista. Yksi blogiini kommentoinut anonyymi uhosikin, että "Nimenomaan pitäisi ne kolarien määrät suhteuttaa ajettuihin kilometreihin. Olisi tilastot hieman erinäköiset :)". Tein työtä käskettyä ja kaivoin luvut Tiehallinnon raporteista ja suhteutin kolarit ajomääriin. Tilasto on todellakin hieman erinäköinen, sillä Uusimaa erottuu vielä selkeämmin kuin pelkkiin automääriin suhteutettuna. Ero on suurin kun vertaillaan onnettomuuksien määrää ajoneuvomääriin per tieosuus.

Missään tilastoissa ei muuten ole tilastoitu sitä, kuinka moni Uudellamaalla kolaroivista on tullut maaseudulta kolaroimaan. Se olisi mielenkiintoista tietää, sillä autojen kotipaikan mukaan tehty tilasto voisi olla vielä enemmän erinäköinen.

Taulukon solut ovat vasemmalta oikealle seuraavat:
  • tiepiiri
  • keskimääräinen vuorokausiliikenne maanteillä (autoa),
  • liikennesuorite miljoonaa autokilometriä
  • henkilövahinko-onnettomuudet
  • henkilövahinko-onnettomuuksia per 100 milj autokm
  • henkilövahinko-onnettomuuksia per keskimääräinen vrk-liikenne

Uusimaa 4415 7493 692 9,20,16
Turku 1487 4340 590 13,60,40
Kaakkois-Suomi 1086 3565 371 10,40,34
Häme 1800 6240 594 9,50,33
Savo-Karjala 743 3011 292 9,70,39
Keski-Suomi 1173 2276 253 11,10,22
Vaasa 1013 3236 435 13,40,43
Oulu 802 3726 403 10,80,50
Lappi 533 1774 150 8,50,28

Vaikka tätä asiaa vääntelisi kuinka päin, niin Uudellamaalla ajetaan suhteessa varsin vähän kolareita. Ainoastaan absoluuttinen onnettomuusmäärä on suurin, mutta onko se ihme, kun puhutaan alueesta jossa on neljäsosa Suomen autoista ja väestöstä ja liikenteestä vieläkin suurempi osa.

Sori taas maakuntien tietäjät.

Jaa tämä kirjoitus Facebookissa

11 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Niin totta - Kuinka monta ET VAIHDA KAISTAA MUN ETEEN-junttia löytyy pääkaupunkiseudulta verrattuna muuhun suomeen? Taitaa pelkästään Turusta löytyä enemmän.

Kumitonttu kirjoitti...

Hyvä todiste maalaisten autolla ajamisen taidosta on myös Liikenne- ja viestintäministeriön maanantainen tiedote tunneliajamisen säännöistä. Viestin ydin on, että tunnelissa ei saa peruuttaa eikä tehdä U-käännöstä. Vaaratilanteita on kuulemma syntynyt, kun autoilijoita pysähtyi Muurla-Lohjanharju -osuuden uusiin tunneleihin raaputtamaan tuulilaseja puhtaaksi. Myös kuulemma rollaattoreita syytetään siitä, että menettäessään tunnelissa yhteyden satelliitteihin, ne saattavat kehottaa tekemään käännöksen, "mutta varmuutta asiasta ei ole"... (HS s. A6)

Vasarahammer kirjoitti...

Kiitos tilastoista, jotka selkeästi osoittavat uusimaalaisten ajotaidot muun maan asukkaita paremmiksi.

Yksi argumentti maalaisilla vielä on. Etelässä on paremmat tiet ja lisäksi aina suolattuja. Tätä en ole vielä kuullut, mutta odotan sen ilmestyvän koska tahansa.

Itse huomaan eron selkeimmin maakuntakaupungeissa, joissa liikennekäyttäytyminen poikkeaa selkeästi Pääkaupunkiseudun vastaavasta. Vilkkua ei käytetä, tilaa ei vahingossakaan anneta, ryhmittyminen on olematonta ja ylipäänsä kanssa-autoilijoita ei oteta huomioon.

Anonyymi kirjoitti...

Teillä siellä Etelässä on muuten paremmat tiet ja lisäksi aina suolattuja. Jos on lämpötila -15 ja +5 välillä, niin sitä paskaa mätetään tauotta joka uralle ihan järkyttäviä määriä. Ja jos sitten on jossain vähän pliukasta, niin heti on puskurit solmussa ja syytetään että kun ei ollu suolattu nyyhnyyh. V..ttaa tommonen. Millä helkutilla te voitte siellä mennä s..na edes töihin tai kouluun potkukelkalla, kun jalakset lyö vaan kipinää koko ajan?

Ja te etelän pellet siellä ajelette nelivetoaudeillanne ja katumaastureillanne joka kelillä kuin kesällä. On absit ja muut vermeet. Toista se on mun -73 Mark kakkosella, kun vanhoista hakkapeliitoista alkaa olla kaikki nastatkin irronnu. Eikä siinä vielä kaikki; nyt sitten kukkii helmoissa ruoste, kun teiltä tuo pöljyys on alkanut levitä jo tännekin - v..ttu.

Kumitonttu kirjoitti...

Tuo Polliisi-linkki ilmiantoa varten ei toimi; voitko tehdä asialle jotain?

Anonyymi kirjoitti...

Ottaen varsinkin huomioon, että en ole aiemmin tähän blogiin kommentoinut, olisi ehkä pitänyt lisätä parit hymiöt tai sarkasmitägit siltä varalta, että joku otti postaukseni tosissaan. Pahoittelen ja pyydän anteeksi, mikäli näin kävi.

Mistä tulikin mieleeni, että tapahtuikos tässä nyt semmoinen valtionsyyttäjän toimialaan kohdistuva kaksinkertainen kiihotusrikos? Ensin meitä maalaisia julmasti paneteltiin, josta konkreettisena osoituksena, erään po.kansanryhmään kuuluvan, Kokoliha-nimimerkkiä käyttäneen henkilön ilmeinen kiihottuminen. Ja vaikka bloggaaja ihan validisti tilastoilla esittikin perustelunsa, niin pelaan tatuvanhas -kortin, ja huomautan, että eihän se ole tässä yhteydessä relevanttia?

Vastaavasti hra Kokoliha syyllistyi samaan, ja panetteli kansanryhmää nimeltä kaupunkilaiset. Vaikka toistaiseksi kukaan kaupunkilaiset -kansanryhmään kuuluva ei olekaan todistettavasti kiihottunut, niin ymmärtääkseni se ei vaikuta asiaan mitenkään. Riittänee, että jonkun tulkinnan mukaan joku olisi saattanut kiihottua, mikäli olen nykyisen oikeuskäytäntömme doktriinin oikein ymmärtänyt.

Tarkka rajanveto po. kansanryhmien välillä on toki hiukan hakusessa, mutta naynssit voidaan kaiketi hoitaa kondikseen jälkikäteenkin. Ja kyllä kai suomalaiset kaupunkilaiset & maalaiset ovat molemmat kansanryhmiä, tai ainakin vähemmistöjä, jos - tatuvanhas -korttia edelleen käyttäen - verrataan kansanryhmään nimeltä afrikkalaiset?

Eksyin bloggauksen aiheesta, joten kiitos ja anteex

Anonyymi kirjoitti...

niinsiis nyanssit eikä "naynssit"

Mulukku kirjoitti...

Hienoja kommentteja. Panenpa tähän selvennykseksi, että minä en ole sitä mieltä, että helsinkiläiset olisivat mitenkään erityisen hyviä kuskeja. Päinvastoin. Vaikka Helsingin seudulla ajetaankin suhteessa vähemmän kolareita kuin muualla Suomessa, ovat helsinkiläiset minunkin mielestäni auton ratissa aivan perseestä. Jos jaksan, kirjoitan jossain vaiheessa osan 3, jossa kerron mitä vikaa helsingissä ajavien ajamisessa mielestäni on.

Tämän, kuten sen aiemman jutun tarkoituksena oli vain osoittaa vääräksi maalaisten jatkuva ininä kaikkialla, miten helsinkiläisten ajotaito on perseestä, kun siellä ajetaan niin kauheasti kolareita.

Anonyymi kirjoitti...

Minä en kyllä varsinaisesti nyt tilastot nähneenä ihmettele tuota. Ajan työkseni ympäri maata ja kilometrejä kertyy vuodessa liki saman mitä keskivertokuljettajalle kymmenessä. Pääkaupunkiseudulla tulee ajeltua lähes joka viikko, välillä useammankin kerran viikossa. Naapurikaupunki Seinäjoella käydessä olen aina ihmetellyt menoa - siellä näkee aina niitä jotka ajavat vähän miten sattuu ja saa olla tarkkana ettei esimerkiksi viereiseltä kaistalta valu joku yllättäen päälle. Syyksi olen arvaillut sitä että siellä liikkuu paljon maakunnista asioimaan lähteneitä jotka eivät normaalisti ikinä aja kaupungissa.

Anonyymi kirjoitti...

Täällä Espoon suunnassa vilkun pääsääntöinen käyttöhetki on silloin, kun ei enää pääse mihinkään muualle (kaistamaalaukset tms.) tai auto on jo menossa 45 asteen kulmassa mutkassa.
Kaistanvaihdoissa käytetään kun halutaan tiiviin jonoon sekaan, ei muuten.

Mutta muuten silkkaa asiaa: Kun liikennettä on paljon, joko kolaroi koko ajan tai oppii, juuri muita vaihtoehtoja ei jää.

p0rno kirjoitti...

Kokolihan linkissä mainittu -73 Mark II on kyllä -75 josta Matti Näsä laulaa