Kirjoitin kuun alussa Helsingin ruuhkamaksuista sekä tänään aikaisemmin Suomen henkilöautoliikenteen osuudesta maailman hiilidioksidipäästöihin. Esille laskemani hauska fakta, että kiinalaisten uloshengityksestä vapautuu 62 kertaa Suomen henkilöautoliikenteen CO2-päästöjä vastaava määrä, innoitti laskemaan lisää.
VTT:n kuntakohtaisen tilaston mukaan Helsingin tieliikenteen CO2-päästöt vuonna 2006 olivat 561176 tonnia. Luvussa ovat mukana myös mopot ja moottoripyörät. Helsingin tieliikenteen aiheuttamat päästöt ovat siten 0,0016% maailman hiilidioksidipäästöistä. Tukholman fiaskoksi osoittautuneet ruuhkamaksut vähensivät autoilua Tukholmassa Helsingin Sanomien mukaan noin 20%. Jos siis Helsingin liikenne vähenisi saman 20%, olisivat Helsingin tieliikenteen päästöt suoraan vuoden 2006 luvusta laskettuna arviolta 448940 tonnia. CO2-päästöt vähenisivät siten laskennallisesti 112236 tonnilla vuodessa, joka on 0,000156% maailman CO2-päästöistä. Tämä vastaa sitä määrää, joka vapautuu kiinalaisten uloshengityksestä noin kahdessa tunnissa ja 15 minuutissa. Väännetään vielä rautalankaa hieman toisin: Kiinalaisten uloshengityksestä vapautuu ilmakehään lähes 4000 kertaa se määrä hiilidioksidia kuin mitä Helsingin ruuhkamaksuilla oletettavasti saataisiin vähennettyä.
Voinkin siten lausua ohjeeksi autonvihaajille ja muille viherpipertäjille, että keksikää nyt hyvät ihmiset joku oikea peruste ruuhkamaksuille, jos sellaisia halajatte. Tai tunnustakaa ihan reilusti kateutenne, jos teillä ei ole varaa ajaa autolla. Ilmastohömpötys tässä yhteydessä ei mene enää läpi kuin tyhmimpiin.
lauantai 23. helmikuuta 2008
Helsingin ruuhkamaksut ja ilmastonmuutos
Jaa tämä kirjoitus Facebookissa
Tunnisteet:
autot,
ilmastonmuutos,
kateus,
liikenne,
maailmanparantajat,
ruuhkamaksu,
vihervasemmisto,
vihreät
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
7 kommenttia:
En nyt tiedä, onko ilmakehän hiilidioksiditasapainon suhteen relevanttia verrata biologisesti uusiutuvan kiertokulun prosessia eli hengitystä fossiilisten polttoaineiden kuluttamiseen. Ihmisen uloshengityksessä vapautuva hiilidioksidi kun tosiaan on alun perinkin sitoutunut ilmakehästä ruokaan.
Hiilidioksidi mikä hiilidioksidi.
Nyt taidetaan ihan täysin tässä tekstissä unohtaa että autoista tulee muitakin päästöjä kuin co2.
Mitä jos kokonnaan lopettaisiin näpertely co2-päästöjen ympärillä? Ihmisen aiheuttamien co2-päästöjen osuus muutama prosentti luonnon omasta tuotannosta. Kokonaisuuden kannalta on toisarvoista, mitä kiinalaiset hengittävät tai helsinkiläiset autoilevat. Tai ketkä tahansa muutkaan.
Missä on ne rohkeat visionäärit, jotka keskittyisivät etsimään ne mahtatavat hyödyt, jotka tästä luonnon omassa järjestyksessä tapahtuvasta ilmaston lämpenemisestä olisi meille ulosmitattavissa sen sijaan että surkuteltaisiin vähälumisia talvia.
Niin, co2-hömpötys on vain keino saada poliittista valtaa ja ajaa vasemmiston unelmaa hirvittävästi verotetusta kontrolliyhteiskunnasta.
Pravdassa ei enää muuten ole juuri mitään muuta kuin loputonta co2:sta.
Tämä ei varsinaisesti liity käsiteltävään aiheeseen, mutta blogin aihepiiriin kyllä.
Turun Sanomat kirjoittaa
Keski-ikäiset aiheuttavat eniten onnettomuuksia
Eli 40-55 -vuotiaat mieskuljettajat aiheuttavat enemmän kuolonkolareita kuin muut ikäryhmät. Aamu-tv:ssäkin stalinistijuontajat naureskelivat tuolle uutiselle.
Kuten "anonyymi" jo mainitsi, ihmisen uloshengityksestä syntyvää hiilidioksidia ei tule verrata fossiilisten polttoaineiden käytöstä syntyviin päästöihin.
Ei ole yllätys, ettei suurin osa kansasta ymmärrä ilmastonmuutoksen mekaniikkaa. Mutta olisi voinut olettaa tämän blogin kirjoittajan tajuavan jotain aiheesta.
Ei oikeistolaisuus tarkoita sitä, että ilmastonmuutos tulee kieltää. Päin vastoin. Perehdyttyään aiheeseen jokainen itsenäiseen ajatteluun kykenevä ymmärtää ilmastonmuutoksen todennäköisyyden. Suosittelen iltalukemisiksi jotain tieteellistä artikkelia aiheesta. Mutta aloita vaikka tällä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kasvihuonekaasut
Lähetä kommentti