keskiviikko 28. tammikuuta 2009

Sähköautoutopiaa

Kirjoitin vähän aikaa sitten ministereiden aivopieruista. Ympäristöministeri Paula Lehtomäki (kesk) räjäytti tänään potin kertomalla halustaan kieltää autojen polttomoottorit. Malliesimerkki siitä, kun naispoliitikko puhuu jostain asiasta johon liittyy tekniikkaa sekä yksinkertaista matematiikkaa. Silloin mennään yleensä joka kerta metsään niin että rytisee.

Nykyaikaisen sähköauton lataaminen ottaa tehoa noin 3 kilowattia, lataus kestää tunteja eikä toimintasäde ole kovinkaan kummoinen. Jos otaksutaan, että Lehtomäelläkin olisi sen verran ymmärrystä, että raskas kalusto on jätettävä pois, ja sähköautoiksi vaihdettaisiin ainoastaan henkilöautot, voidaan tehdä yksinkertainen laskelma. Suomessa oli vuoden lopussa 2682831 henkilöautoa. Kun ne laitettaisiin kaikki laturiin yöllä, siitä tulisi 2682831 kertaa 3000 watin kuorma, yhteensä 8048493000 wattia. Selvemmin sanottuna siis 8048 megawattia. Suomen sähköverkon tila tätä kirjoitettaessa kertoo, että Suomessa on sähköntuotantoa 10694 MW, josta suurin osa tuotetaan ydinvoimalla (2730 MW). Sähköautojen lataaminen veisi siis neljä kertaa Suomen ydinvoimaloiden tuoton verran.

Aikoisikohan Lehtomäki puoltaa 16 uuden ydinvoimalan rakentamista, jos Suomen autokanta vaihdetaan sähköautoiksi? Koskia ei ole enempää padottavaksi, ja tuulivoima on vielä selkeämmin poissuljettu mahdollisuus. Nykyisten tuulivoimaloiden määrä pitäisi nimittäin autojen lataamiseksi 80-kertaistaa. Se tarkoittaisi noin 2700 tuulimyllyn pystyttämistä rannikoille, ja tyynellä ilmalla voitaisiin autoilu unohtaa. Vai ostettaisiinko sähkö Venäjältä, niin ei tarvitsisi niitä - huijui - ydinvoimaloita rakentaa?

Ai niin. Suomessa rekisteröitiin viime vuonna viisi (5) sähköautoa.

Jaa tämä kirjoitus Facebookissa

12 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Mulukku ei nyt vain tiedä sitä, minkä Paula ja muut tytöt tietää by heart:

sähkö, kuten rahakin, tulee seinästä. mot.

Anonyymi kirjoitti...

Laskussasi on pieni oletusvirhe. Kaikki autot eivät ole jatkuvasti latauksessa vaan tuo on pahimman tilanteen skenaario. Todennäköisesti ehkä kymmenesosa (hatusta vedetty luku) autokannasta on kerralla latauksessa. Pohjaideaa tämä ei tietenkään muuta.

Anonyymi kirjoitti...

2730 MW ydinvoimatuotantoa tällä hetkellä. Neljä reaktoria, eli 682.5 MW / reaktori.

Autojen yhtäaikainen latauskulutus on 8048 MW. Jos koko nyky-ydinvoima ohjataan autojen lataamiseen jää jäljelle vielä 5318 MW, joka em. reaktorituotolla olisi 8 lisäreaktoria ja hieman jäisi reserviä.

Kuinka tuohon 16 voimalaan (=reaktoriin?) päädyit?

Mutta juu, sieltä pistorasiastahan sitä virtaa tulee nyt, aina ja ikuisesti. NOT.

Anonyymi kirjoitti...

Todennäköisesti 90% autoista olisi yöllä latauksessa, joten toi 8GW teho on ihan perusteltu. Ja tuo on LISÄ energian tarve, nykyinen pohja kuorma ei katoa mihinkään, joten energiaa tarvitaan LISÄÄ tou 8GW. Nykyiset (olkiluoto 1&2, loviisa 1&2) ovat noin 500MW voimaloita, joten vastaavan tehoisia tarvittaisiin tuo 16kpl lisää. Olkiluoto 3 tehoisia myllyjä tarvittaisiin vain 8kpl.

tämä on siis wors case scenaario, tietenkin jos ihmiset saavat valita onko talossa sähköt vai ladataan autoa, niin kokonais kulutuksen kasvu pysyy hallinnassa

octavius1 kirjoitti...

Hyvä ja yksinkertainen kirjoitus.

Minunkin hahmotuskykyni mukaan niitä ydinvoimaloita tarvittaisiin noin 8 kpl - ei 16.

Sen sijaan luulen, että tuossa tuulimyllyjen lukumäärässä on jotain pielessä. Suoraan hihasta vedettynä ainakin yksi nolla lissä loppuun.

Anonyymi kirjoitti...

Pakko sanoa, että vaikka olen eri mieltä kanssasi mamuista, ulkomaalaisista ja olen ikävä vasemmistolainen sekä parisen kymmentä vuotta Sinua nuorempi, en voisi olla vähempää eri mieltä näistä samperin puunhalaajista, jotka haluavat kieltää ihmisiltä oikeuden liikkumiseen, sensuroida heille väärät mielipiteet ja kieltää kaiken.

Loistavia kirjoituksia, ei voi muuta todeta :)

lapinmaahanmuutto kirjoitti...

Mainitaan nyt vielä kerran, että olettamus lähtisi siitä, että kaikki autot ajetaan joka vuorokausi "tankki tyhjäksi". Jos lasketaan asiaa niin, että otetaan huomioon vuosittain ajettu henkilöautoliikenne (n. 60 mrd km) sekä se, paljonko sähköautolla pääsee /kwh (n. 4km), todellinen jatkuva tehontarve olisi alle kaksi megawattia. jukka

Anonyymi kirjoitti...

Olkiluoto kolmosia tarvittaisiin "vain" pari kappaletta - jos niiden kaverina on 8 GW verran pumppuvoimaloita. Lisäksi tietysti tarvitaan hieno ajoitussuunnittelujärjestelmä joka antaa jokaiselle yksiöidyt ohjeet: "lataa autosi aikavälillä kello 03-04".

Valitettavasti pumppuvoimalat ovat myös yhtä pahaa myrkkyä kuin ydinvoimalat. Eihän energiaa tuottamattomia voimaloita kannata tehdä!
Viherpiiperöt ovat kuitenkin täysin jättäneet ymmärtämättä että kyseessä on akku jonka hyötysuhde on on yli 95% ja toimintanopeus esim. Walesin "Electric Mountainin" esimerkin mukaan 15 sekuntia nollasta täyteen tehoon.

Tuulivoimaloiden epävakaan energiatuotannon takia Tanskassa ja Saksassa on jatkuvasti ajovalmiina useampi 500 MW hiilivoimala - siis niitä pidetään kuumana vaikka ei täydellä ajoteholla. Tanskassakin olisi mahdollista tehdä pumppuvoimala - kun korkeutta ei ole paljoa käytettävissä, pitää tehdä iso tekoallas ja ajaa vettä sen ja meren välillä.


Kumpi tapa käyttää peltoalaa tuottaisi paremmin ? Sen muuttaminen pumppuvoimalan altaaksi, vai EU maataloustukien nauttiminen ?
Ihan kaikki peltoala ei kelpaisi, patoaltaan seinät saisi olla olemassa.

Korhonen kirjoitti...

Tuohon vielä lisää se, että paljonko maamme sähkönjakeluverkko kestää samanaikaista kuormitusta. Meinaan, että vaikka voimaloita olisikin, pitäisi runkoverkkoa uudistaa kohtalaisen rankalla kädellä, jos aiottaisiin saada sen välityskapasiteetti kestämään moinen kuormitus.

lapinmaahanmuutto kirjoitti...

Sähköauton lataaminen ei ole mikään 15 minuutin homma. Yöllä kai niitä pääosin ladataan. Yösähköä Suomessa riittää vientiin asti. Kulutushuippu on päivällä.

Anonyymi kirjoitti...

Kirjoittajalla on niin monet faktat sekaisin, ettei niitä viitsi erikseen korjata:

Suomessa on 2,5 miljoonaa autoa ja jos ajatellaan, että yhteen kilometriin menee 0,25 kWh (http://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6auto) ja autolla ajetaan keskimäärin 40 km päivässä (15000 km vuodessa on aika alhainen arvio). Tästä seuraa, että päivässä tarvittaisiin
25 000 000 kWh / päivä, joka on vuodessa 7300000000 kWh, joka on 7300 GWh / vuosi. Suomessa kulutetaan vuodessa 90000 GWh, eli suhteessa aika pieni juttu saman kokoinen erä kuin kaikki sähkölämmitykset. Vrt. teollisuus joka ottaa 50000 GWh.

Anonyymi kirjoitti...

Sähköntuotantokapasiteettia on jo olemassa tarpeeksi.Kulutushuippujen tasaaminen riittää sähköautoille.Ei sähköautollakaan ajeta aina "tankkia" tyhjäksi.
Liikenteestä säästynyt polttoaine voidaan käyttää sähköntuotantoon, jolloin hukkaenergia saadaan hydyksi kaukolämpönä.Polttomoottori siis hukkaa 70-80% energiasta taivaan tuuliin.
Onhan jo nyt paljon ns.kävelykatuja, joihin ei ole autoilla asiaa. Tiettyjä ydinalueita voitaisiin aivan hyvin sulkea melu-pöly-saaste-autoilta.