sunnuntai 2. syyskuuta 2007

Nollatoleranssilla sakkotulot nousuun

Helsingin Sanomat uutisoi tiistaina, miten koulujen alun aikana suoritettu suojateiden tehovalvonta vähensi sakkojen määrää Helsingissä. Ei mennyt kuin pari päivää, kun uutisoitiin, että poliisi aikoo kokeeksi soveltaa ylinopeuksiin nollatoleranssia kantatiellä 51 Espoon Kivenlahden ja Karjaan välillä. Tuoksahtaa melko voimakkaasti siltä, että sakkotulojen pudottua toisaalla, on niitä saatava toisaalta. Sakothan ovat budjetoitu tulonlähde, joiden kerääminen on helpointa niiltä, jotka autoilevat. Autoilevilla kun on yleensä tuloja ja he maksavat sakkonsa mukisematta. Nopeus on myös helppo mitata automaattisestikin, eikä tulkinnanvaraa ole. Nopeuksien valvonta on helpompaa, halvempaa ja huomattavasti tuottoisampaa kuin esimerkiksi rattijuoppojen, varkaiden, raiskaajien tai puukottajien kiinni saaminen. Laittamalla nopeusrajoitukset suurilla teillä järjettömän mataliksi, saadaan aikaan lisää ylinopeuksia ja sopivalla propagandalla saadaan kamerat ja kyttäys yleisesti hyväksytyksi. Nopeusvalvontaahan ei koskaan näe siellä, missä sitä oikeasti kaivattaisiin, nimittäin asuntoalueilla, koulujen lähistöllä ja muissa vaarallisissa paikoissa, joissa esimerkiksi 40:n nopeusrajoituksella on oikeasti tarkoitus.

Poliisilla on sentään sen verran älyä, etteivät aloita nollatoleranssivalvontaa Länsiväylän alusta, sillä silloin he joutuisivat kirjoittamaan kymmeniä tuhansia sakkoja päivässä. Kuinkahan muuten se on selitettävissä, että esimerkiksi juuri Länsiväylällä kulkee Lauttasaaren kohdalla noin 65 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja niistä ainakin puolet ajaa ylinopeutta, mutta silti ko. välillä on kolareita varsin harvoin? Eikö sen ylinopeuden pitäisi aiheuttaa massoittain kolareita joka päivä?

Hesarin jutun mukaan kokeilulla poliisi haluaa selvittää, miten nollatoleranssi vaikuttaa ajonopeuksiin ja onnettomuuksiin. Veikkaan etukäteen, että nopeudet putoavat hieman, mutta onnettomuuksiin tällä ei tule olemaan oikeasti juuri mitään vaikutusta. Eihän ko. tiellä ajeta nytkään ruuhka-aikoina ylinopeutta, mutta onnettomuudet kuitenkin tapahtuvat juuri silloin. Se on toki sitten aivan eri asia, mitä tutkimustuloksina esitetään. Kolme päivää sitten kahlasin onnettomuustilastoja toisen blogikirjoitukseni yhteydessä. Samassa tutkimuksessa on esitetty vertailulukuja Suomen ja muiden maiden välillä, jota lainasin tähän.

Suomalaisen liikennepropagandan mukaan (yli)nopeus on ainoa syy, joka aiheuttaa liikenneonnettomuuksia ja ainoa keino liikenneonnettomuuksien vähentämiseksi on valvonnan lisääminen ja nopeusrajoitusten alentaminen. Samalla myös jatkuvasti kauhistellaan, miten Suomen liikenteessä kuolee niin paljon ihmisiä verrattuna muihin maihin. Tämä Liikenneturvan julkaisema taulukko kertoo kuitenkin muuta. Suomi on varsin turvallinen, mitä liikennekuolemiin tulee.

Taulukosta pistää silmiin myös se, että Ruotsissa on vähemmän kuolemia, vaikka siellä on käytännössä nopeusrajoitus 110 sellaisilla teillä missä Suomessa olisi 100, ja vastaavasti 90 siellä missä Suomessa olisi 80. Ja miksikähän Saksa ei ole juurikaan turvattomampi maa, vaikka siellä ajetaan autobahnoilla 300km/h. Monet niistä ovat samantasoisia kuin esimerkiksi Helsinki-Tampere tai Helsinki-Lahti-moottoritiet, joilla kesäkelilläkin on köröteltävä vain 120km/h. Huomattavaa on myös, että Tanskan luku on jotakuinkin sama kuin Suomen, vaikka Tanskassa äskettäin nostettiin moottoriteiden nopeusrajoitus 130:een. Mitenkähän liikennepropagandistit selittäisivät sen, että U.S.A:ssa on noinkin korkeat luvut, vaikka siellä körötellään maksimissaan 55 mph (n. 90km/h) suurilla ja turvallisilla autoilla mielettömän leveillä viivasuorilla teillä?

Liikenteessä kuolleet 100 000 asukasta kohti vuodessa 2000-2006 keskiarvo
Alankomaat5.84
Ruotsi5.87
Britannia6.01
Turkki6.60
Norja6.86
Suomi7.45
Tanska7.54
Sveitsi7.91
Saksa8.81
EU15 keskiarvo9.86
Islanti9.98
Irlanti10.86
EU25 keskiarvo11.32
Slovakia11.52
Italia11.54
Unkari11.94
Itävalta12.07
Ranska13.38
Tsekki13.61
Espanja14.06
Belgia14.42
Viro14.71
Slovenia14.88
Yhdysvallat15.02
Kypros15.05
Puola15.37
Luxemburg16.73
Portugali17.26
Kreikka17.94
Liettua19.25
Venäjä20.33
Latvia23.28

Jaa tämä kirjoitus Facebookissa

Ei kommentteja: